loading...
دنیای از خوشمزه ها
احمد رضایی بازدید : 61 دوشنبه 28 بهمن 1398 نظرات (0)
طرز تهیه انواع پلو های مجلسی  و خوشمزه :
  • باقالی پلو با مرغ
  •   مانی پلو
  • سوتی پلو

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ :

 باقالی پلو با مرغ و یا باقالی پلو با ماهیچه هیچ فرقی نمی کند ، اگر اصول حرفه ای و نکات آن را رعایت بفرمایید یک وعده مجلسی خوشمزه را مهیا خواهید کرد.
باقالی پلو

مواد لازم برای باقالی پلو با مرغ

 برنج :3 پیمانه
 باقلا  تازه یا فریزی شده :2 پیمانه 
شوید تازه یا خشک شده :2 پیمانه 
زعفران سائیده :1 قاشق چ
روغن :2 ق غ
آب :3 لیتر 
نمک :به میزان لازم
مرغ :نیم کیلو
سیر :3 حبه
پیاز :1 عدد متوسط

 مرحله به مرحله با پخت باقالی پلو با مرغ

مرحله اول :شستن برنج و خیساندن آن
برنج را بشویید و با آب و نمک چند ساعت خیس کنید.
مرحله دوم :از شستن تا سرخ کردن مرغ ها
 تکه های مرغ را می شورید و سپس در روغن داغ سرخ میکنید.بعد از اینکه تکه های مرغ را سرخ کردید و سطح آن طلایی رنگ شد به آن پیاز و سیر خرد شده ، نمک ، نصف قاشق چایخوری زعفران و 1 لیوان آب اضافه میکنید تا به مدت 2 ساعت  بر روی حرارت کم بپزد.
مرحله سوم :  جوشیدن برنج و باقلا
در مرحله بعد در یک قابلمه 2 لیتر آب را به جوش  آورید .سپس برنج را که آب آن را خالی کردید ،به قابلمه آب جوش اضافه کنید.موقعه اضافه کردن برنج ها آب از دمای جوش می افتد که باید صبر کنید تا دوباره بجوشد و وقتی به جوش آمد باقالا ها را اضافه کنید و اجازه دهید برنج به همراه باقلا به مدت 5 الی 6 دقیقه بجوشد.
مرحله سوم :آبکش کردن برنج
بعد از اینکه مغز برنج پخت آن را آبکش کنید . نیازی نیست باقلا ها را تست کنید.
مرحله چهارم :انداختن ته دیگ
 در کف قابلمه ای که میخواهیم باقالی پلو را در آن دم کنیم کمی روغن و زعفران دم کره بریزید و با ته دیگی که در نظر دارید کف قابلمه را بپوشانید.سپس یک لایه از مخلوط برنج و باقلا و یک لایه از شوید دورن قابلمه بریزید  تا همه مخلوط برنج تمام شود. روی در قابلمه دم کنی مناسبی بگذارید و برنج را روی حرارت متوسط به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بخار کند.

 مانی پلو

مواد لازم برای مانی پلو

برنج 3 لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم
لپه یک لیوان
کشمش پلویی 250 گرم
زرشک 75 گرم
گوشت گوسفند یا فیله گوساله 300 گرم (خرد شود)
رشته پلویی 200 گرم
پیاز داغ 2 تا 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
زیره سیاه یک قاشق چای خوری (به دلخواه)
روغن به مقدار لازم
مواد لازم برای ته دیگ (در صورت دلخواه)
زعفران دم کرده یک قاشق چای خوری
ماست معمولی یک لیوان
زردهٔ تخم مرغ یک عدد
 

طرز تهیه مانی پلو   

در قابلمه ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. گوشت را در روغن کمی تفت می دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد (در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه می کنیم).
لپه را با دو لیوان آب می جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می ریزیم (با این کار نفخ لپه گرفته می شود) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا بپزد.
برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم (دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد).
در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زردهٔ تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود). بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می کنیم.
کشمش و زرشک (پاک کرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم.
بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم؛ گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است.
هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.

طرز تهیه سوتی پلو

با سلام خدمت همراهان همیشگی مامی فود  امیدوارم حالتون خوب باشه و روزگار بر وقف مرادتون بچرخه. 

دستور آشپزی امروز آموزش سوتی پلو می باشد، سوتی پلو غذای بسیار خوشمزه و راحتی می باشد که شما نیز به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کرده و از خوردنش در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

سوتی پلو را می توانید همراه مرغ سوخاری و گوشت کوفته ای نیز سرو کنید.

همچنین می توانید مقداری کشمش، خرما یا زرشک را با کمی کره یا روغن  تفت کرده و هنگامی که سوتی پلو را سرو می کنید بر روی آن بریزید.البته این به ذائقه و سلیقه ی شما دارد بستگی دارد.

سوتی پلو نیز همانند برنج دمی درست می شود فقط بجای آب درون شیر پخته می شود.

به همین دلیل طعم تا حدودی شبیه شیر برنج می باشد.

دوستان فقط به این نکته توجه کنند، به علت این که برای پخت سوتی پلو از شیر استفاده شده است، پس سوتی پلو را مانند همه برنج های دم ی دیگر که به همراه آن ها می توانستیم از ماست یا دوغ استفاده کنیم، به هیچ عنوان استفاده نکنند.

چون ترکیب شیر با ماست یا دوغ باعث مسمومیت شدید می شود.

البته می توانید در کنار سوتی پلو از مرغ و یا گوشت آب پز نیز استفاده کنید.

مرحله اول تهیه سوتی پلو:

برای تهیه برنج دمی ابتدا باید حداقل برنج را به مدت حداقل چند ساعت درون آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد، با این کار هم برنج شما سریع تر پخته می شود و هم قد بیشتری هنگام پخت می کشد.

برای شستن برنج، کافی است به آرامی برنج خود را با دست  کمی هم بزنید و چند بار آب آنر عوض کنید، تا آب برنج زلال شود، و در انتها بر روی برنج خود آب گرم به همراه یک قاشق غذا خوری نمک بریزید، تا کاملا در آب خیس بخورد.

 

مرحله دوم تهیه سوتی پلو:

شیر را درون قابلمه ای که می خواهید سوتی پلو را درون ان درست کنید بریزید، شیر را بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید. 

سپس زعفرانی که از قبل آماده کرده اید به همراه نمک به شیر اضافه کنید.

آبی که برنج در آن خیس خورده بود را بریزید و برنج را به شیر اضافه کنید، گاه گاهی برنج به همراه شیر را هم بزنید تا هم برنج ته نگیرد و هم شیر از قابلمه سریز نشود.

نکته: در این مرحله درب قابلمه را نگذارید چون هنگامی که شیر به نقطه جوش می رسد اگر شعله زیر آن را کم نکرده و مرتب هم نزنید سریز شده و از قابلمه بیرون می ریزد.

هنگامی که برنج شما پخته شد و شیر جذب آن شد، به طوری که بتوان با قاشق برنج را در وسط قابلمه کمی جمع کنید، کره را بر روی برنج درون قابلمه قرار دهید، حرارت غذا باعث می شود کره ذوب شده و جذب برنج شود.

در این مرحله قابلمه را از روی شعله بردارید و شعله پخش کن را روی شعله قرار دهید، سپس دوباره قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و دم کنی را روی قابلمه بگذارید و اجازه بدهید سوتی پلوی شما حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم پخته شود تا کاملا دم بکشد.

نکته: استفاده از شعله پخش کن باعث می شود حرارت به صورت یکنواخت به تمامی قسمت های مختلف ته قابلمه منتقل شود و ته دیگ سوتی پلوی شما کاملا یکدست و طلایی شود.

اگر شما برای تهیه ی سوتی پلو از قابلمه تفلون یا نسوز استفاده کرده اید می توانید، هنگامی که می خواهید دم کنی را روی قابلمه بگذارید ابتدا با قاشق روی برنج خود را کاملا صاف کنید، سپس دم کنی را روی قابلمه بگذارید.

بعد از این که سوتی پلوی شما آماده شد دم کنی را از روی قابلمه بردارید و سینی یا دیسی که می خواهید سوتی پلو را در آن سرو کنید بر روی قابلمه گذاشته و هنگامی که سینی یا دیس خود را هم زمان با دسته ها یا کناره ی قابلمه ی خود گرفته اید قابلمه را برگردانید.

در این حالت سوتی پلوی شما به صورت قالبی از قابلمه جدا می شود.

 

اگر این کا را دوست نداشتید می توانید سوتی پلو را در ظرف مناسبی سرو کرده و با هر چه که دوست داشتید میل کنید

منبع : mamifood  - cooook - abcook
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 124
  • بازدید سال : 521
  • بازدید کلی : 1,490